Vanhanen, Nyky

merkonomi, eläkkeellä

Olen entinen pankkitoimihenkilö. Muutin Lappeenrantaan 19 vuotta sitten, kun lopetin 37- vuotisen ”pankkiurani” ja tulimme pitämään huolta anopistani, koska hänellä oli etenevä muistisairaus. Hänen sairautensa myötä tutustuin Etelä-Karjalan muisti ry toimintaan. Olin yhdistyksen puheenjohtajana noin 15 vuotta vuoteen 2019 asti ja nykyisin toimin vapaaehtoisena muistikahvilan pitäjänä Sammonlahden asukastilassa sekä pidän tietoiskuja muistisairauksista.

Olen saanut olla Lappeenrannan kokoomusnaiset ry puheenjohtajana v. 2004-2014 ja nyt uudelleen v. 2021. Lappeenrannan seniorit ry:ssä olen toiminut sekä hallituksessa että taloudenhoitajana vuodesta 2007 lähtien ja Etelä-Karjalan kansallinen senioripiiri ry puheenjohtajana vuodesta 2017 lähtien ja nyt myös Kansallinen senioriliitto ry hallituksen jäsen v. 2021-2023.

Vanhusneuvostossa olen ollut 15 vuotta. Kaupungin eri luottamustoimissa olen ollut vuodesta 2004 asti. Tällä hetkellä olen rakennuslupajaoston ja lupalautakunnan jäsen.

Harrastuksiini kuuluu lukeminen, mökkeily ja matkustaminen, kun siihen on mahdollisuus, talvisin hiihto ja laskettelu.

Ikäni puolesta haluan vaikuttaa siihen, että meille vanhuksille, senioreille, on taattava turvallinen vanhuus. Kotona asumista on tuettava ja asumispalveluiden piiriin on päästävä mahdollisimman nopeasti, jos tilanne niin vaatii. Ympärivuorokautisen hoivan tulee olla laadukasta ja riittävää. Esteetöntä asumista on myös edistettävä. Oikeanlaisilla asumisratkaisuilla voidaan lisätä turvallisuutta, ennaltaehkäistä yksinäisyyttä ja helpottaa liikkumista. Kerrostaloasumisessa hissit auttavat niin vanhuksia kuin lapsiperheitäkin. Ihmisillä on vastuu itsestään ja elämästään, toki heikoimmista on pidettävä huolta ja etenkin vanhusten hoitoon tulee kiinnittää huomiota.

Ikäystävällinen kunta, on kaikkien etu.